٢٢‏/٠٣‏/٢٠٠٨

رحله النسيان

دى خاطرة لاحد المهندسين الزملاء
بدون ذكر اسماء بناء على طلب الكاتب
بس عايزة رأيكو بصراحه
انا عن نفسى شايفاها كويسه



تهت انا فى دنيا النسيــــــان
تــــهت بس مش من زمـــــــان
تهت انا ملقتش حنــــــــان
قــــــد اللي بين ايديا كــــــــــان
تهت انا ملقتش مكـــــان
احــــس فيه بالامـــــــــــــــــان
هربت من كل اللى كــــان
قعدت ادور على النسيــــــــــــان
هربت من حلم السنيــــــن
معرفتش انا كده عايش لميــــــن
نسيت انا كنت رايح فيــن
واصلا انا كنت جاي منيــــــــن
نسيت بفضل من الرحمــن
حب فى لحظه بقى حرمــــــــان
نسيت حـــــــــــب كـــــــــــان
وعشت فى رحلة النسيـــــــــــان
كنت بهرب من كل مكان
بفتكرفيه ايام زمــــــــــــــــــــان
دلوقتى وصلت لبر كله امان
عايش زى اى انســـــــــــــــــان
دلوقتى عايش فى امان
فى دنيــــــــــــــــا النسيــــــــان

هناك ١٦ تعليقًا:

غير معرف يقول...

انا نفسى انسى كل اسأة ليا
وافتكر كل حاجة حلوة حد عملهالى
ونفسى العالم كلة يعامل بعض حلو ويحي بعض
بس دة فى الاحلام
killeramr

Empress appy يقول...

هى رحله النسيان موجده ودى من نعم ربنا علينا بجد

انما الكلام فحلو ورقيق جدا وواضح مش مكعبل
فتسلم ايديه

lonlysmily يقول...

سعات الانسان بيتوه بمزاجه علشان يتخلص من شوائب ذكريات فى حياته
يفضل يتوه ويتوه احتمال مع التوهه دى ينسى
وان نسى يبقى بجد نعمه من عند ربنا

على فكرة حلوة وبسيطه اوى فى معانيها
خلى الباشمهندس يكمل(:

غير معرف يقول...

رحلة النسيان
عنوان صادم
وموضوع جامد
سلميلى كتير على اللى كتبها
بجد تسلم ايده او ايدها

صالح سعيد يقول...

بدون زعل لم يعجبنى الكلام
ولا الكلمات
حسستنى انى بسمع اغنيه لمصطفى كامل
صدقينى
فى احلى من كده بمراحل
وكان ممكن يوصل احساسه باسلوب احلى من كده
دون الاعتماد على وزن وقافيه واحده
الى جانب ان الابيات مش موزونه
ده رايى واجرى على الله

di el2mr يقول...

عمرو

اكيد لو كل حد عمل اللى انت بتقوله حاجات كتيييييير هتتغير

di el2mr يقول...

APPY
فعلا رحله النسيان نعمه من نعم ربنا علينا من غيرها هنتعب كتييييييير

ومرسيى ليكى ياقمر واكيد كلامك هيوصله

di el2mr يقول...

LONLYSMILY

فعلا اوقات بنتوه من كتر مابنحاول ننسى
بس لولا نعمه النسيان كنا مش هنقدر نكمل حياتنا

نورتى البوست يا قمر
ومن عنيا هقول للبشمهندس يكمل D:

di el2mr يقول...

DICART

مرسيى يا محمد
ومن عنيا سلامك هيوصل D:

di el2mr يقول...

صالح سعيد

ربنا مايجيبش زعل
اكيد النقد بيفيد اى حد
وعموما اكيد نقدك هيفيد
والمرة اللى جايه تبقى احسن من دى
وتعجبك ان شاءالله

نورت البلوج فى اول زيارة
ويارب تنورنا كدا على طولD:

semsema يقول...

انا بحييكى على الكلام الجميل اوى ده
بجد الله ينور

بس بصراحة انا مش بلاقى ان الهروب هو الحل انا رايي المواجهة هى اللى بتقفل اى جرح وهى اللى بتخليكى تفتحى صفحة جديدة فى الحياة تبدئى فيها من جديد وبالطريقة اللى انتى شايفاها صح

دايما عايزين حاجات حلوة كده
ربنا معاكى

Zika يقول...

كلام معبر اوي وتعبيرات هايله
اختيارك للكلمات موفق جدا
وفعلا ميحسش بالكلام اكتر من اللي بيكتب زيه
وكلامك حتي لو معجبش الناس . فهو اكيد كانت طاقه عندك وكان لازم تخرج منك واهي خرجت وعلي الاقل الواحد لما بيقرا حاجه بيكتبها بيرتاح وبيحس انه قدر يعمل حاجه
انا رغيت كتير
:d
تحياتي

ross flower يقول...

di el2mr
الكلام فعلا جميل بس مش عارفه هو انا اللي فهمته انه كان فيه ايديه الحب والحنان اللي كان مخليه في دنيا النسيان ,وبعدين لما بعد الحب عنه عاش في الحرمان ورجع تاني بعد لما نسيي الحب اللي كان في دنيا النسيان بس دلوقتي من غير حبه اللي كان
الكلام جميل
بس انتي قلتي اللي كاتبه مهندس قوليله ميخليش دنيا النيسان اللي هو عايش فيها تنسييه سيخيين اسمنت في الخرسانه او حتي سلك كهرباء مكشوف .
ross flower

di el2mr يقول...

semsema

وحشتينى موت ووحشنى تعليقك

انا معاكى ان الهروب مش حل
بس صدقينى مواقف كتير المواجهه فيها برضو مبتوصلش لحل
ويمكن ساعتها الهروب بيكون احسن

لكن معاكى جداااااا فى ان مهما كان هروب او مواجهه لازم نبدا من جديد

نورتينى يا قمر

di el2mr يقول...

zika

مرسيى على كلامك بجد

وكلامك حتي لو معجبش الناس . فهو اكيد كانت طاقه عندك وكان لازم تخرج منك واهي خرجت وعلي الاقل الواحد لما بيقرا حاجه بيكتبها بيرتاح وبيحس انه قدر يعمل حاجه

اكيد مفيش حاجه فى الدنيا هتعجب كل الناس
لازم كل حاجه تلاقيها عاجبه حد ومش عاجبه التانى

المهم كل واحد يقول اللى جواه

وبعدين لا رغيت ولا حاجه
البلوج بلوجك
وتنور فى وقت وترغى براحتك على الاخررر

di el2mr يقول...

ross flower

الكلام فعلا جميل بس مش عارفه هو انا اللي فهمته انه كان فيه ايديه الحب والحنان اللي كان مخليه في دنيا النسيان ,وبعدين لما بعد الحب عنه عاش في الحرمان ورجع تاني بعد لما نسيي الحب اللي كان في دنيا النسيان بس دلوقتي من غير حبه اللي كان

بصراحه مقدرش اقولك الكلام دة صح ولا غلط لان مش انا اللى كاتباه

عامه اكيد كلامك هيوصل للى كتب الخاطرة
ونورتى البوست